Dat belooft wat!!

31 juli 2015 - Iktua Bay, Verenigde Staten

31 juli 2015
Uitgezwaaid door een otter verlaten wij in alle vroegte de haven van Seward. Een cruiseboot zo groot als een flatgebouw belemmert ons uitzicht. Trees en onze kapitein zullen hier over een tijdje weer terugkomen, om de boot hier achter te laten, als ze voor het eerst in vier jaar, voor een paar maanden naar Nederland zullen komen.
De baai van Seward is druk met visserboten en toeristenboten. De zon schijnt als we tussen de bergen door ons op een zeiltje vooruit laten blazen. Richard probeert de verrekijker uit en ontwaart een walvis..... Een paar honderd meter voor ons springt een bultrug uit het water. Opgewonden klikken onze camera's, wel tien keer springt hij, wapperend met staart en vinnen.....
Jammer dat hij wat ver weg is, maar de zoom komt ver!!
Steeds meer laagjes kleren uit, want de zon wordt steeds feller, komen we bij een eilandje. Het is een vogelgekwetter van jewelste!! Papegaaiduikers en allerlei andere prachtige vogels broeden hier. Amper bekomen van de indrukken varen we verder en ontwaren dolfijnen. Dit zijn geen meezwemmende tuimelaars, ze zwemmen voorbij en zijn weg.
Het landschap van bergen en gletsjers is overweldigend. Ik zit op de voorpunt van de boot, als de motor uitgaat. De wind is gaan liggen, dus we varen al even op de motor. Als ik omkijk staat Richard achter mij. met zijn camera....
"Wat is er, waar maak je foto's van?" "Zie en hoor je dat dan niet?" En dan hoor en zie ik pal voor ons op een rotsblok..... een hele kolonie zeeleeuwen.... wat een herrie, een heel onbewoond eiland achter hen, maar met zijn allen op een stukje rots!
De hele dag springen de zalmen om ons heen boven water, Jan ziet nog een walvis springen, wij zien alleen het spattende water. Terwijl ik op het eind van de middag dit verhaal probeer te typen, leg ik vier keer mijn tablet opzij.... Twee keer voor zeeleeuwen, nog een keer voor dolfijnen en tenslotte otters!
We vinden een ankerplaats bij een verlaten strandje, midden in de wildernis..... Iktua Bay. Op het strand zitten twee adelaars.... Wat een eerste dag....dat belooft wat voor de komende weken!!

1. Ineke:
    5 augustus 2015
    Onvoorstelbaar, alsof ze allemaal hebben liggen wachten tot jullie langs zouden varen. ;-)
  2. Willy Nobbe:
    5 augustus 2015
    super zeg.. Mooie indrukken op je netvlies! Blijf er maar van genieten...
  3. Elly:
    5 augustus 2015
    Wow gaaf zeg!!! Ben heel benieuwd naar de foto's! En super geschreven voelde me er weer helemaal bij!
  4. Marianne:
    Prachtig. Geniet ervan.
  5. Ineke:
    5 augustus 2015
    Mamma vraagt zich af of het allemaal echt gebeurd is of dat je het uit je duim zit te zuigen. Zoveel heb je nog nooit gezien op 1 dag. Bofkonten! Hele fijne reis gewenst en groetjes aan Trees en Jan!
    (braaf opgetypt door Ineke iov Nieuwegein)
  6. Ralph:
    5 augustus 2015
    Wat een indrukken! Top. Zitten jullie in een zaaltje van Hollywood met David Attenborough?
  7. Marion:
    7 augustus 2015
    Echt gaaf ! Geweldig dat jullie meemaken ben echt jaloers !